Een job in de kunstsector was dus een logische keuze voor jou?
“Ik heb altijd iets met kunst willen doen, maar als je vader Jan Hoet heet, is dat niet zo makkelijk. Ik begon mijn carrière als private banker en toen veilinghuis Christie’s me in 2008 benaderde, aarzelde ik sterk om de switch te maken. Nu vind ik het juist prettig dat de twee werelden samenkomen. Mijn passie voor kunst en mijn ervaring in de bankwereld kan ik in deze job perfect combineren.”
Een boeiende wereld, wellicht.
“Zeker. Ik kom continu mensen tegen die dezelfde passie delen. Je leert ook heel veel van verzamelaars en museumdirecteurs. In een veilinghuis ben je veel meer bezig met de commerciële kant van kunst, terwijl verzamelaars echt op reis gaan en ontdekken welke kunstenaars hot of trending zijn op dat moment. Soms hinken wij nog iets achterop en daar blijf ik van schrikken. Ik mag dan wel een mooie achtergrond hebben, maar de wereld draait door. Het is interessant om input te krijgen van mensen die vanuit hun passie bezig zijn met kunst.”
Hoe evolueert de kunstmarkt in België?
“Wereldwijd zie je dat er veel mensen met nieuw geld op de markt komen en op korte tijd een mooie collectie willen samenstellen. Ook in België is dat het geval. Het grootste verschil met vroeger is dat verzamelaars minder snel investeren in Belgische kunst. Ze wachten liever tot die internationaal een rol speelt.” Met de hamer slaan is niets voor mij. Ik werk veel liever behind the scenes.
En toch investeren steeds meer mensen hun vermogen in kunst?
“Ja, maar ergens is dat logisch. Het is een interessante markt en wereld om je in te verdiepen. Je hoeft je geen zorgen te maken over crisissen of kredieten. Daarnaast is een kunstwerk ook tastbaar. Je kan er een connectie mee hebben. Als verzamelaar komen er veel leuke trips bij kijken, want voor kunst kan je de hele wereld rondreizen: van Miami tot Basel.”
Hoeveel waarheid schuilt er in de uitspraak 'Buying is easy. Selling is hard'?
“Het is een uitspraak die veel mensen een beetje te snel in de mond nemen. Natuurlijk moet je opletten dat je niet te veel betaalt voor een werk, want op voorhand weet je nooit wat de nieuwe verkoopprijs zal zijn. Juist daarin schuilt dan mijn rol als adviseur.”
Waar investeer je dan het beste in?
“Jonge kunstenaars zijn een uitdaging. Als je op safe wil spelen, investeer je best in kunstenaars die al een vaste waarde zijn. Zij hebben zich bewezen, maar toch kan die prijs fluctueren. Soms heb ik bij bepaalde kunstenaars een hype-gevoel. Daar gebruik je dan je buikgevoel.”
Want iedere verzamelaar heeft zijn eigen stijl?
“Het evenwicht tussen ‘waar houdt een verzamelaar van’ en ‘wat is een goede investering’, is niet altijd even makkelijk te vinden. Ik moet me verplaatsen in de klant zelf. Die flexibiliteit is belangrijk om te kunnen aanvoelen of dit een goed kunstwerk is van de kunstenaar in kwestie of niet, ook al heb ik zelf geen affiniteit met zijn werk.”
Is investeren in kunst enkel en alleen iets voor liefhebbers?
“Of iemand nu investeert uit interesse of investeert om er geld uit te halen … Veel verschil is er niet. Ik geloof dat elke investeerder kunst koopt vanuit een soort passie. Mij maak je niet wijs dat je investeert in een werk van 1 miljoen, als je er niet van houdt.”
Verzamel je dan zelf ook kunst?
“Ik zie mezelf niet als een verzamelaar, maar kom wel continu in de verleiding om kunst te kopen. Ik koop altijd op gevoel, nooit op verstand. Als je elke dag met kunst in contact komt, heb je minder behoefte om het zelf te bezitten. Voor mij is het vooral belangrijk om kunst te blijven ontdekken.”
Is het moeilijk om nog verwonderd te zijn over sommige kunstwerken?
“Helemaal niet. Er zit altijd iets vernieuwends en verfrissends in een werk. Je moet die goesting in kunst wel onderhouden. Blijf niet bij wat voor jou bekend is, maar durf experimenteren. Verruim je blik en geef jonge artiesten ook een kans.”