De Oslo Opera raakt je emotioneel

ION gelooft in duurzame en mooie architectuur. Het werkt daarvoor samen met gerenommeerde architectenbureaus in binnen- en buitenland. Eén ervan is het Noorse Snøhetta AS, onder meer bekend van de Oslo Opera. We trokken naar het noorden en spraken met Simon Ewing, Deputy Managing Director.

De architectuur van Snøhetta is bijzonder herkenbaar. Tijdloos en rustgevend. Waardoor laten jullie jeinspireren?

Simon Ewings: “Onze projecten starten al-  tijd vanuit verschillende lagen en richtingen. Maar we streven er altijd naar om omgeving- gen te creëren die een meerwaarde bieden aan de menselijke beleving ervan. We starten met een heel brede kijk bij de start van het design, maar we passen alles aan aan de omgeving en de context. Elk detail moet kloppen met de omgeving. Sociaal, cultureel, fysiek en emotioneel. De omgeving zelf vormt dus de belangrijkste bron van inspiratie.”

En wat betekent dat voor de Oslo Opera?

“Voor dit specifieke project mikten we echt op een publieke ruimte die toegankelijk is, maar tegelijkertijd ook uniek. Architectuur en landschap versmelten hier met elkaar. Het ge- bouw trekt je mee in een fysieke en een emotionele trip van de dagdagelijkse wereld naar de artistieke. Van het bekende naar het onbekende. Van de pragmatiek naar het sprookje.

Het gebouw ligt op het randje tussen land en zee. Het buigt zich om het water en omarmt het. Zo ervaart de bezoeker dat deze plek van kunst gefantaseerd is, maar tegelijkertijd een plek die deel is van een grotere omgeving. Stap je op het witte schuine marmer van het gebouw, dan stap je in een nieuwe fantasierijke wereld waar je de werkelijkheid even kunt pauzeren.

Maar meer nog dan dat. We wilden dat het gebouw een unieke ervaring an sich werd.  Het creëert een atmosfeer van alleen-zijn in de natuur. Dit is de parallel met de eenzame, onbegrepen kunstenaar vooraleer zijn werk als grote kunst wordt beschouwd.”

 Hebben jullie bewust gekozen voor een operagebouw? Een plaats van kunst, muziek en dans?

“We hebben er in 1999 heel bewust voor gekozen om deel te nemen aan de wedstrijd, ja. Net om- dat dit een mooie, unieke mogelijkheid was om te tonen dat culturele gebouwen een hoeksteen van onze steden kunnen zijn. Ze beschikken over de kracht om de mensen erop te wijzen hoe ze met de verandering van hun omgeving om- gaan. En wij geloven er met Snøhetta in dat cultuur onze maatschappij een grote meerwaarde biedt. Met dit project wilden we ook een nieuw soort operagebouw creëren dat breekt met het stigma rond de traditionele kunstvorm van de opera. Een gebouw dat de bezoeker uitdaagt. Een gebouw dat de nieuwsgierigheid van de bezoeker triggert en hem of haar begeestert.”

Simon Ewings studeerde architectuur aan de Oxford Brooks University en de Mackintosh School of Architecture in Glasgow. Hij werkte zeven jaar aan verschillende culturele projecten in Londen. In 2001 koos hij voor Snøhetta en het project van de Oslo Opera. Tussen 2008 en 2014 werkte Simon voor Snøhetta New York waar hij verantwoordelijk was voor de uitbreiding van het San Francisco Museum of Modern Art. Sinds zijn terugkeer naar Oslo in 2014 neemt Simon de rol van Deputy Managing Director op zich.

www.snohetta.com

www.operaen.no


Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


lees ook