Kantoren met de nodige fun

Verafgelegen kantoorgebouwen, zonder winkels of horeca in de buurt, die je moeilijk kunt bereiken met het openbaar vervoer? Vergeet het maar. “Het huidige tekort aan nieuwe kantoorruimtes staat de groei van de Vlaamse kantoormarkt in de weg, vooral in Antwerpen en Gent. Tegelijkertijd zien we een toename van het aantal vastgoedprojecten in kleine steden.” De nieuwe kantoorruimtes Pulse in Gent, vangen een deel van dit tekort op.

Pulse Gent ION kantoren

“Welzijn, comfort en belevingen. Met die troeven kunnen bedrijven de volgende generatie werknemers aantrekken. Er is een jacht naar talent, waarbij millennials bepalen voor wie ze willen werken. Jonge werknemers willen weten wat de markt te bieden heeft, voordat ze beslissen waar ze hun carrière willen starten. Bedrijven kunnen daardoor hun kans grijpen om zich te onderscheiden en daarom gaan ze tot het uiterste om ‘toffe kantoren’ te creëren waar mensen graag willen werken”, zegt Ronny Nuten, Head of Office Agency bij CEUSTERS. Hij zit al meer dan twintig jaar in het vak en kent de kantoormarkt door en door.

“Deze jonge mensen hebben vaak nog geen rijbewijs, en willen dus leven en werken in de stad. Het is essentieel dat je dicht bij de locatie kunt gebruikmaken van het openbaar vervoer, wat het succes verklaart van projecten zoals Post X en The Link in Antwerpen. In Turnhout vind je nog een ander voorbeeld van een nieuw coworkingproject, Niefhout kantoren, op een boogscheut van het treinstation en op loopafstand van het centrum. Dergelijke projecten zijn om een aantal verschillende redenen succesvol, maar de locatie en de nabijheid van winkels en horeca springen erbovenuit. De kantoren zijn makkelijk bereikbaar met de auto en met het openbaar vervoer en vormen uitstekende alternatieven voor wie de file wil vermijden. Ook in winkelomgevingen vind je steeds vaker coworkingruimtes.

ION_Niefhout_Kantoren_Blok_C_Turnhout

De hr-afdelingen zijn alsmaar meer betrokken bij het kiezen van de kantoorlocatie. Het speelt zeker in het voordeel als er bars, restaurants, sportfaciliteiten en kinderopvang in de buurt zijn. Vooral als de bedrijven die niet zelf kunnen aanbieden. Zo is er bijvoorbeeld The Loop in Gent, waar men momenteel met deze kwestie verveeld zit. Maar dat verandert waarschijnlijk binnenkort door de komst van het nieuwe kantoorproject van Banimmo, waaraan diverse faciliteiten en horecaopties zijn gekoppeld. Troeven die onontbeerlijk zijn om het juiste talent aan te trekken.”

Volgens Nuten is er een nijpend tekort aan moderne kantoorruimte in België en dan vooral in Brussel, Antwerpen en Gent. “Zolang we wachten op nieuwe vastgoedprojecten, kunnen we niet anders dan werken met de gebouwen die er zijn. Die gebouwen zijn vaak minder duurzaam en weinig energie-efficiënt.”

De opmerkelijkste trend van de voorbije jaren was de groei van de zogenaamde tussensteden. “Zoals we eerder al aangaven, heeft Turnhout heel wat te bieden voor wie de files rond Antwerpen wil vermijden. Sint-Niklaas is daar ook een goed voorbeeld van.”

‘Coworking in de buurt van winkels wordt de norm’

“Als we kijken naar Brussel – met een uitgebreid netwerk aan openbaar vervoer – zien we dat mensen het stadscentrum zoveel mogelijk willen vermijden, omdat ze te kampen hebben met ‘urban fear’. Het is bijna onmogelijk om met de auto tot in het centrum te rijden, en de steden in de buurt zoals Mechelen en Aalst plukken daar de vruchten van.” “Er is een stad die meer opvalt dan andere Vlaamse steden, en dat is Waregem tussen Kortrijk en Gent. West-Vlaanderen is en blijft een aparte markt, met de vele kleine familiebedrijven die de voorkeur geven aan het kopen van vastgoed boven huren. We zien nu dat heel wat van die bedrijven op zoek zijn naar jonge talenten om hun O&O-afdelingen te leiden. Ze hebben binnen het bedrijf de nodige ruimte niet om die nieuwe werknemers op te vangen, wat het succes van de kantoorgebouwen Waregem Business Park in de buurt van de snelwegafrit in Waregem verklaart. Ondanks het feit dat er steeds meer aandacht is voor het milieu en voor de duurzameontwikkelingsdoelen (SDG) van de VN, krijgen jonge talenten meestal een bedrijfswagen. Dat maakt het moeilijker om iets neer te zetten in de buurt van treinstations, omdat het aantal parkeerplaatsen per 100 m² oppervlakte daar heel wat lager is. We merken wel dat de kijk verandert en dat de manier waarop bedrijven omgaan met de vervoersonkosten voor hun personeel daarbij aan de basis ligt.”

WAREGEM BUSINESS PARK_2


Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


lees ook