Antoine Geerinckx helpt bedrijven hun klimaatimpact te verminderen

Heb je jezelf ooit al afgevraagd hoe je jouw eigen CO2-uitstoot zou kunnen verminderen? Antoine Geerinckx ging in 2004 op zoek naar een antwoord, maar vond er geen. Twee jaar later richtte hij CO2logic op, om bedrijven de mogelijkheid te geven hun klimaatimpact te compenseren en zo een CO2-neutraallabel te verdienen. “Bedrijven die werkelijk iets doen voor het klimaat, moeten daarvoor erkend worden”,vindt Geerinckx.

Antoine Geerinckx ging ervanuit dat hij niet de enige was die zijn klimaatimpact wou compenseren, maar enthousiaste bedrijfsleiders vinden, bleek niet vanzelfsprekend: “In de begindagen van CO2logic contacteerden we aan de lopende band bedrijven. Hun klimaatimpact verminderen stond toen helaas nog niet zo hoog op hun agenda. De film An inconvenient truth van Al Gore, die enkele maanden later uitkwam, heeft gelukkig een hele bewustwording gecreëerd. De film heeft bedrijfsleiders gestimuleerd om iets aan hun klimaatimpact te doen.”

Give back in line with your impact

CO2logic werkt met 3 stappen. Eerst wordt de totale uitstoot van een bedrijf berekend. Dat gaat van elektriciteit en gas tot koeling en woon-werkverkeer. Tijdens de tweede stap krijgt het bedrijf advies om de huidige uitstoot zoveel mogelijk te reduceren. De derde stap is dan om de overgebleven CO2-impact te gaan compenseren aan de hand van gecertificeerde projecten in Afrika. “Wij kiezen voor Afrika, omdat we daar echt een actieve rol kunnen spelen”, zegt Geerinckx. “De westerse landen die het klimaatakkoord ondertekend hebben, gaan in de toekomst echt iets doen voor het klimaat. Dat is iets wat door overheden bepaald wordt, maar in ontwikkelingslanden zal de CO2-uitstoot alleen maar stijgen.”

CO2logic werkt samen met lokale ngo’s die samen met de bevolking klimaatprojecten opzetten. “We worden elke week door verschillende ngo’s gecontacteerd om samen te werken, maar we kunnen niet iedereen helpen. We gaan altijd op zoek naar partners die een goede reputatie hebben, nauw verbonden zijn met de lokale bevolking en de juiste competenties hebben. Al onze projecten zijn gecertificeerd met een Gold Standard Label. Zo’n certificaat krijg je niet zomaar. Alles moet controleerbaar zijn, zodat een bedrijf dat bijvoorbeeld 1 000 ton CO2 wil compenseren, dat ook effectief doet.”

— Saving Trees

Ondertussen heeft CO2logic projecten in Oeganda, Benin, Kenia, Burkina Faso en Congo. Ontbossing, één van de grootste oorzaken van klimaatverandering, is de rode draad doorheen de initiatieven. De manier van koken is een groot probleem in Afrika. 93% van de bevolking kookt nog altijd op houtvuren. Door de bevolkingsgroei hebben de mensen steeds meer hout nodig om te overleven. Dat wil zeggen dat de bossen onder druk staan. Eeuwenoude bossen met een enorme diversiteit aan dieren, grondstoffen en voedingswaren worden gekapt. Daarnaast zijn de houtvuren ook erg ongezond: de rook veroorzaakt luchtweginfecties, na Malaria de grootste doodsoorzaak in Afrika.

Het Saving Trees-project in Oeganda, dat ook gesteund wordt door ION, pakt die problemen aan de bron aan. “We hebben gezocht naar een oplossing die zowel de bossen beschermt, als de levenskwaliteit van de lokale bevolking verbetert. Die hebben we gevonden in het verspreiden van simpele oventjes die veel minder hout nodig hebben en minder rook produceren. Met de nieuwe oventjes heeft een gezin 50% minder hout nodig en besparen ze zo 100 dollar per jaar. Daarnaast bespaart elk oventje gemiddeld 2 ton CO2 per jaar. En er zijn nog meer voordelen: mensen moeten minder hout halen, kunnen sneller koken en hebben minder last van luchtweginfecties, legt Geerinckx uit.”

“De oventjes worden ook lokaal geproduceerd en creëren zo langdurig werkgelegenheid. Dat is het mooie aan onze projecten: het zijn geen one shots, geen inspanningen die even een verbetering leveren. Als een oventje kapot gaat, wordt het ter plaatse gerepareerd en worden alle materialen ook opnieuw gebruikt. De lokale bevolking wordt opgeleid om dat zelf te doen,” vertelt Geerinckx.

 

— Klimaatactie als businessplan

Aanvankelijk kreeg CO2logic met heel wat scepticisme te maken. Sommige ngo’s en milieuactivisten vroegen zich af of het wel zo nobel is om voor het klimaat te strijden en daar tegelijkertijd ons brood mee te verdienen. “In het begin hebben we daar een beetje onder geleden,” geeft Geerinckx toe, “maar ondertussen is er genoeg bewijsmateriaal om aan te tonen dat we écht een verschil maken. Het verwijt dat we toen kregen, houdt geen steek. Onze filosofie is dat bepaalde bedrijven geld verdienen door een negatieve impact op onze planeet te hebben, terwijl wij inkomsten genereren door een positieve impact te hebben. Wij sturen op een professionele manier internationaal kapitaal naar serieuze klimaatprojecten. Daar kan geen enkele organisatie iets op tegen hebben.”

CO2logic gaat zeer doordacht te werk. Dat is nodig, want een Gold Standard Label kan je enkel behouden als je concreet cijfermateriaal kan voorleggen om te bewijzen dat de inspanningen resultaat opleveren. Het is een garantie op vlak van transparantie en ge- loofwaardigheid: gecertificeerde projecten planten niet zomaar bomen, terwijl er ergens anders gekapt worden. Het zijn mechanismen die het klimaat beschermen op lange termijn.

Ook de projecten van CO2logic worden regelmatig gecontroleerd: “We moeten er zeker van zijn dat de lokale bevolking het project in stand houdt”, zegt Geerinckx.“In stedelijke gebieden in Congo zijn de oventjes bijvoorbeeld verplaatsbaar. Om ervoor te zorgen dat de mensen hun oventje niet doorverkopen, vragen we er een klein bedrag voor in plaats van ze gewoon uit te delen. Een ander voorbeeld is Benin: daar verspreiden we de Teg-Stove: oventjes waarmee je terwijl je kookt kleine apparaten als een gsm of led-lamp kan opladen. Daar moeten we natuurlijk vermijden dat mensen hout verbranden om hun gsm op te laden, dus verspreiden we parallel kleine zonnepanelen. Anders creëren we een nieuw probleem, daar moeten we erg goed mee opletten.

— Erkenning

“Vandaag komen bedrijven alsmaar vaker spontaan naar ons toe. Door te kiezen voor CO2-neutraliteit zorg je ervoor dat je zelf op draait voor je impact op het klimaat en dat je het probleem niet doorschuift naar de maatschappij en toekomstige generaties. En bedrijven die dat doen, moeten er erkenning voor krijgen. Dat is voor ons het allerbelangrijkste”, zegt Geerinckx. “Als iedereen voor zijn eigen deur veegt, is heel de straat proper.”

www.co2logic.com

Het CO2-neutraal label

Om hun ecologische voetafdruk zoveel mogelijk te beperken, werkt ION samen met CO2logic. Enerzijds om de CO2-uitstoot tot een minimum te herleiden en anderzijds ook om de overgebleven uitstoot te compenseren door een klimaatproject in

Oeganda te steunen. Dankzij die inspanningen verdiende ION in december 2017 voor het tweede jaar op rij als enige Belgische projectontwikkelaar een CO2-neutraal label.


Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


lees ook